Inloopavond verkeersvisie Hoofdstraat Zuidwolde: “De auto moet een stapje terugdoen”

Inloopavond verkeersvisie Hoofdstraat Zuidwolde: “De auto moet een stapje terugdoen”

Zuidwolde – Tijdens een drukbezochte inloopavond afgelopen dinsdag konden inwoners, ondernemers en andere belangstellenden meedenken over de toekomst van de Hoofdstraat in Zuidwolde. Projectleider Walter van der Veen en Angelique Veijer van Dorpsbelangen Zuidwolde gaven tekst en uitleg over de visie die de werkgroep Hoofdstraatvisie de afgelopen twee jaar heeft ontwikkeld. Eén boodschap stond centraal: de Hoofdstraat moet veiliger, leefbaarder en aantrekkelijker worden – en dat betekent dat de auto iets moet inleveren.

Door Henk Duinkerken, Anton Tobé

“Het is niet de visie van de gemeente, maar echt een visie vanuit het dorp,” zegt Walter van der Veen. “We werken al twee jaar samen met inwoners, ondernemers en Dorpsbelangen aan een plan voor de Hoofdstraat waarmee we vooruit kunnen tot 2040. Een visie die echt past bij Zuidwolde.”

Te veel verkeer, te hoge snelheid

Uit recent verkeersonderzoek blijkt dat er dagelijks meer dan 5000 voertuigen door het centrum van Zuidwolde rijden. “Voor een dorp van deze omvang is dat echt veel,” aldus Van der Veen. “Het is bovendien een 30 km-zone, maar de gemiddelde snelheid ligt op 40 kilometer per uur. Dat betekent dat de helft van het verkeer te hard rijdt.”

De werkgroep stelt daarom voor om de Hoofdstraat autoluw te maken, zonder het verkeer helemaal uit het centrum te weren. “We willen het centrum meer inrichten als ‘auto te gast’-gebied, zodat fietsers, voetgangers en mensen die slecht ter been zijn meer ruimte krijgen,” zegt Van der Veen. “We gaan eerst met deze zachtere maatregel aan de slag. Pas als dat onvoldoende blijkt, kunnen we in de toekomst kijken naar verdere ingrepen, zoals (tijdelijke) afsluiting van delen van de straat.”

Ondernemers denken mee

De zorgen van ondernemers over bereikbaarheid en parkeren worden serieus genomen. “Zij maken deel uit van de werkgroep,” benadrukt Van der Veen. “Ook zij zien de overlast en pleiten voor betere doorstroming. Eén van de voorstellen is een blauwe zone in delen van het centrum, zodat langparkeerders – zoals toeristen met fietsendragers – niet de hele dag de schaarse plekken bezet houden.”

Volgens het parkeeronderzoek is er voldoende ruimte voor langparkeren op locaties zoals bij de kerk of de Wolderhuus. “We willen de balans zoeken tussen bereikbaarheid van winkels en leefbaarheid voor bewoners en bezoekers,” aldus Van der Veen.

Gevaarlijke kruisingen

Een veelgenoemd knelpunt is de kruising bij de bakkerij, op de hoek met de Wethouder Klunderstraat. “Daar komen veel verkeersstromen samen: auto’s, fietsers, voetgangers en vrachtverkeer voor laden en lossen. Dat zorgt voor onveilige situaties,” aldus Van der Veen. Ook de kruising bij het busstation roept vragen op. Angelique Veijer van Dorpsbelangen zegt hierover: “Daar gaan we niet zozeer iets veranderen, maar wel perfectioneren. Er wordt gekeken hoe de veiligheid en doorstroming daar beter kunnen.”

Leefbaarheid als uitgangspunt

Volgens Angelique Veijer sluit de visie goed aan bij de wensen van Dorpsbelangen. “Wij zetten ons in voor de leefbaarheid van het dorp. De Hoofdstraat is nu vooral ingericht voor de auto, terwijl we juist ruimte willen creëren voor wandelen, fietsen en ontmoeting. Het moet weer voelen als een dorpskern waar je graag bent – als een soort Brink.”

Ook grotere thema’s zoals wateroverlast worden meegenomen. “Er is nog steeds een probleem met afwatering richting het Groene Hart,” zegt Veijer. “We willen hoger in het dorp, richting de Boslaan, al maatregelen nemen om het water beter te kunnen bergen. Dat hoort bij de bredere visie op de inrichting van het dorp.”

Volgende stappen

De gepresenteerde visie is nog geen eindstation. “Dit is de start van een lang traject,” zegt Veijer. “De gemeenteraad moet zich nog uitspreken over het plan, en daarna volgt een uitwerking in fases. Sommige kleinere maatregelen, zoals blauwe zones of het schrappen van parkeerhavens, kunnen relatief snel ingevoerd worden. Maar grotere projecten, zoals de herinrichting van kruisingen of de aanpak van waterhuishouding, vragen tijd en geld.”

Veijer kijkt positief terug op het proces tot nu toe. “We hebben goed samengewerkt in een brede werkgroep, met mensen van Dorpsbelangen, de kerk, ondernemers, makelaars en gemeente. Er waren discussies, maar er was vooral veel wederzijds begrip. Het was een mooi project om aan mee te werken.”

Foto: Henk Duinkerken