MOTORSPORT – Wat ooit begon als een spontane uitbreiding op een motorrit is inmiddels uitgegroeid tot een vaste waarde in het evenementenprogramma van Staphorst: de jaarlijkse oldtimer brommerrit. In het weekend staat alweer de 32e editie op het programma, en dat met naar verwachting bijna 300 deelnemers uit het hele land.
Door Bert van der Sluis
Het idee voor de brommerrit ontstond in de vroege jaren ’90. “We organiseerden met een groepje al een oldtimer motortocht,” vertelt Dik Toersen, de initiatiefnemer. “ Van AMBC leden kwam de de vraag: doen we eigenlijk nog iets met brommers? Dat is de B in de naam AMBC. Mijn vrouw Hennie en ik hebben toen gezegd: dan organiseren wij wel een bromfietsrit.” De eerste rit, rond 1992, telde zo’n twintig deelnemers – vooral jongeren op Honda MT’s en vergelijkbare brommers. “Ze reden netjes mee richting de Weerribben en weer terug. Tot ze de route herkenden richting huis en de stal roken… toen was het gas erop.”
Na die eerste wilde rit werd besloten om het over een andere boeg te gooien: rustiger, en met echte oldtimer brommers. En dat sloeg meteen aan. Wat ooit begon bij discotheek Kisteman groeide uit tot een jaarlijkse traditie. Ook na overname van het bedrijf van de familie Kisteman aan de familie Eggen bleef de startplek behouden.
Opmerkelijk is dat de deelnemersgroep verandert, maar tegelijk herkenbaar blijft. De Honda MT’s van toen zijn inmiddels zelf oldtimers, en de jongeren van vroeger zijn de ouderen van nu – vaak weer rijdend op exact dezelfde brommer die ze in hun jeugd hadden. “Het is mooi om te zien hoe mensen teruggrijpen naar hun verleden,” zegt de organisator. “Die oude brommers worden met veel zorg onderhouden. We hebben eigenlijk opvallend weinig pechgevallen.” Duurzaam door goed onderhoud en machines uit de jaren 60, 70 en 80 worden nog altijd ingezet. Ook de mengsmering is vaak vervangen door voorgemengde brandstof die veel milieuvriendelijker is.
De sfeer tijdens het evenement is volgens velen uniek. Je helpt elkaar, praat over onderdelen, waar iets gespoten is, je maakt vrienden. De brommerrit is veel meer dan alleen een rondje rijden, het is een sociale aangelegenheid.
Wat ooit begon met een handvol Solexen en een paar Zündapps, is inmiddels uitgegroeid tot een kleurrijke stoet bromfietsen. “Zündapp is nu in de meerderheid, op de voet gevolgd door de Kreidler. De Solexen zie je bijna niet meer – vaak door overlap met andere evenementen,” vertelt Dik.
De populariteit van brommerritten groeit nog steeds. “Het aantal ritten in Nederland is explosief gestegen de afgelopen jaren,” wordt enthousiast gemeld. Ook bij AMBC is het niet gebleven bij die ene rit: er zijn inmiddels vier avondritten, een lange dagtocht en een middagrit bijgekomen. De routes worden grotendeels uitgezet door Henk Balder uit Rouveen. Een man die altijd weer plekjes weet te vinden waar men nog nooit bent geweest.
Zaterdag gaat de rit van start tussen 12:00 en 13:00 uur, met een vrije inloop vanaf 11:00. De route is ongeveer 80 kilometer lang en voert door het Drents-Friese grensgebied: via Meppel, Wanneperveen, Giethoorn, Oldemarkt en de Weerribben terug naar Staphorst. Deelnemers rijden in kleine groepen voor extra veiligheid, er zijn routeborden en bezemwagens beschikbaar voor pechgevallen. In grote lijnen dezelfde richting als die tijdens die eerste editie dus.
De organisatie kijkt uit naar een zonovergoten dag. “We vragen wel iedereen om voldoende water mee te nemen, zeker met de verwachte warmte,” klinkt het zorgzaam. En of het nu gaat om techniek, nostalgie of gewoon een gezellig dagje uit: iedereen is welkom. “Heb je zelf een brommer? Kom vooral, doe mee, en geniet.”